Wykupiłeś wycieczkę bądź wczasy w biurze podróży lub odkupiłeś bilet na lot od touroperatora, ale wyczarterowany samolot miał duże opóźnienie, co zmusiło Cię do nerwowego wyczekiwania na lotnisku? Dowiedz się, jak w takich sytuacjach wygląda sprawa rekompensaty. Kto odpowiada za opóźnienie i czy można uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy?

Odszkodowanie za odwołany lot - krok po kroku

Wypełnij formularz

Abyśmy mogli zająć się Twoją sprawą, wypełnij poniższy formularz, udzielając nam podstawowych informacji.

Wyślij dokumenty

Po wstępnej analizie sprawy, poprosimy Cię o przesłanie dokumentów dotyczących Twojego lotu.

Teraz nasza kolej

Po otrzymaniu dokumentów rozpoczynamy działania w celu uzyskania dla Ciebie należnego odszkodowania.

Wypłata odszkodowania

Po zakończeniu naszych działań otrzymasz na wskazane konto należne pieniądze.

Czym jest lot czarterowy?

Lotami czarterowymi określa się połączenia turystyczne zorganizowane przez touroperatorów. Biura podróży zapewniają Klientom kompleksową obsługę, dlatego oprócz noclegów i wyżywienia, wynajmują samoloty od przewoźników, którzy zajmą się dowozem turystów do miejsca wypoczynku. Organizatorzy wczasów często nie są jednak w stanie wykorzystać wszystkich miejsc w wyczarterowanym samolocie. Wolne miejscówki są sprzedawane na rynku po cenach niższych niż w regularnych kursach linii lotniczych, dlatego wiele osób korzysta z takich okazji.

Opóźnienia linii czarterowych

Wielu podróżnych narzeka na opóźnienia linii czarterowych przekraczające 3-4 godziny (w skrajnych przypadkach zaplanowany lot może odbyć się nawet następnego dnia). Szacuje się, że ponad połowa skarg złożonych przez pasażerów i wniosków o odszkodowania dotyczy właśnie samolotów czarterowych. Z czego to wynika?

Warto wiedzieć, że linie czarterowe nie mają tak rozbudowanej floty jak linii regularne, które mają zaplanowane kursy na ściśle określonych trasach. U przewoźników obsługujących linie regularne, awaria jednej czy dwóch maszyn nie jest z reguły problemem, ponieważ posiadają one samoloty zastępcze. Wiele linii czarterowych posiada zaś 2-3 samoloty, które mogą wykonywać 4-5 (lub nawet więcej) lotów w ciągu jednego dnia. Takie obłożenie pracą zawsze  może wiązać się z przypadkowymi poślizgami. Wystarczy drobne opóźnienie początkowego kursu, aby kolejne loty również nie były terminowe. Problemem może okazać się każda drobna awaria. Wystarczy np. problem z oponą, aby wyczarterowany samolot nie został wpuszczony na lotnisko przez obsługę portu. Najczęściej w takiej sytuacji załoga czeka na przylot kolejnego samolotu z tej samej firmy, który dowiezie oponę do wymiany. Dla pasażerów może oznaczać to nawet… kilkunastogodzinne opóźnienie.

Częstym problemem przy lotach czarterowych jest to, że pasażerowie nie mają do kogo zwrócić się o bliższe informacje na temat opóźnienia wyświetlanego na tablicy odlotów. Przedstawiciel biura podróży najczęściej po prostu rozdaje bilety na lot i nie jest dostępny już na lotnisku.

Odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy – podstawy prawne

Warto pamiętać, że odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy przysługuje na dokładnie takich samych warunkach, co rekompensaty dla osób zakupujących bilety bezpośrednio od linii lotniczych. Mogą o niego wnioskować zarówno pasażerowie otrzymujący bilety w ramach wycieczek wykupionych w biurze podróży, jak i pozostałe osoby, które zakupiły bilety od touroperatora turystycznego.  Szczegółowe regulacje prawne znalazły się w Rozporządzeniu WE nr 261/2004, wydanym przez Parlament Europejski i Radę 11 lutego 2004 roku. Regulacje te odnoszą się do wszystkich przelotów na terenie UE (w Unii musi znajdować się lotnisko startowe lub docelowe). Loty muszą być wykonywane przez przewoźników zarejestrowanych w UE.

Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje, gdy opóźnienie przekroczyło 3 godziny, a wina leży po stronie przewoźnika. Jego dokładna wysokość jest uzależniona od czasu opóźnienia oraz długości trasy. Dla tras do 1 500 km odszkodowanie wynosi 250 euro, od 1 500 do 3 500 km – 400 euro, a powyżej 3 500 km – 600 euro. Przy opóźnieniu powyżej 5 godzin, można starać się o zwrot kosztów biletu.

Loty czarterowe często wykupują całe rodziny wyjeżdżające na urlop czy wakacje. Dla 4 osób odszkodowanie od linii lotniczych może sięgać nawet 10 tys. zł, dlatego nie warto z niego rezygnować. Taka suma pozwoli bowiem np. na zaplanowanie przyszłorocznych wakacji.

Co zrobić, gdy lot się opóźni?

Odkupienie biletu na lot czarterowy to doskonały sposób na tanie podróżowanie. Biura podróży w ten sposób wyprzedają wolne miejsca, które i tak zostały w zarezerwowanym samolocie, dlatego ceny są atrakcyjne (touroperatorowi chodzi o to, aby wyjść na „zero”). Co zrobić, gdy na tablicy odlotów czas naszego samolotu co kilkanaście minut jest przesuwany?

Gdy opóźnienie wynosi ponad 3 godziny, pasażer ma prawo do zadośćuczynienia finansowego. Większość przewoźników liczy jednak na to, że pasażerowie zniechęceni zawiłymi formalnościami nie będą wnioskować o odszkodowanie. Z tego powodu o naszych późniejszych roszczeniach warto pomyśleć już w czasie pobytu na lotnisku. Podczas oczekiwania powinniśmy dowiedzieć się jak najwięcej o przyczynach opóźnienia i działaniach, które podjąć przewoźnik, aby podstawić samolot możliwie jak najszybciej.

Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy należy odpowiednio uzasadnić. Potrzebne będzie potwierdzenie, że mamy prawo do rekompensaty od przewoźnika, dlatego należy zachować wszelkie dokumenty podróży (bilet, kartę pokładową, potwierdzenie rezerwacji biletu, kwit bagażowy itp.).

Bardo często przewoźnicy obsługujący loty czarterowe próbują podpisać z pasażerami opóźnionego samolotu ugodę. W zamian za zrezygnowanie z roszczeń wręczają vouchery na kolejne loty czy punkty bonusowe. Często jednak wartość takich upominków może być niższa niż należne odszkodowanie, dlatego najlepiej odmówić ich przyjęcia.

Gdzie złożyć wniosek o odszkodowanie?

W przypadku opóźnienia lotu czarterowego (powyżej 2 godzin), biuro podróży ma obowiązek otoczyć pasażerów opieką. Chodzi tutaj o zapewnienie posiłków i napojów oraz ewentualnego noclegu (gdy lot zastępczy zostanie zorganizowany dopiero następnego dnia).

Za samo opóźnienie odpowiada jednak linia lotnicza, która obsługuje dany lot, a nie bezpośredni organizator wycieczki, czyli biuro podróży. Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy należy więc skierować do przewoźnika. Można go skierować pisemnie do siedziby linii lotniczej lub wysłać mailem (na adres podany na stronie przewoźnika). Obecnie wiele linii lotniczych udostępnia na swoich stronach internetowych gotowe formularze dla pasażerów ubiegających się o odszkodowanie (ewentualnie wzory wniosku) – wtedy wystarczy wypełnić rubryki i wysłać dokument.

W reklamacji powinny znaleźć się:

  • dane osobowe pasażera,
  • dane linii lotniczych,
  • informacje na temat lotu (numer lotu, lotnisko odlotu i przylotu, data rezerwacji, odległość pomiędzy lotniskami),
  • informacje o czasie i okolicznościach opóźnienia,
  • wysokość odszkodowania, o które się ubiegamy,
  • numer naszego konta bankowego (zostanie na nie przelana przyznana rekompensata).

Co, gdy przewoźnik odmówi odszkodowania?

Linie lotnicze mają 30 dni na zapoznanie się z reklamacją i udzielenie odpowiedzi pasażerowi. Gdy decyzja będzie odmowna, można złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (wzór takiego dokumentu jest dostępny na oficjalnej stronie internetowej tej instytucji). Do skargi należy dołączyć dowód zakupu biletu na lot czarterowy i potwierdzenie dokonania rezerwacji u przewoźnika. Kluczowym dowodem w sprawie może okazać się również korespondencja z liniami lotniczymi. Skarga musi zostać podpisana własnoręcznie (można użyć również uwierzytelnionego e-podpisu).

Skargi rozpatrywane są przez Komicję Ochrony Spraw Pasażerów. Wnioskujący otrzymuje informację o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu skargi. Taką decyzję należy przesłać do przewoźnika.

Skorzystaj z pomocy fachowców

Procedura uzyskania odszkodowania za opóźniony lot jest dość skomplikowana, a osoby, które mają niewiele wspólnego z prawem ubezpieczeniowym mogą się w niej pogubić. Przewoźnicy bardzo wnikliwie analizują każdą reklamację i nie są skorzy wypłacać rekompensat. Nie można więc pozwolić sobie na drobne niedociągnięcia merytoryczne. Ważne jest bardzo dokładne opisanie powodów opóźnienia. Przedstawiciele linii lotniczych najczęściej starają się podważyć powody podane przez pasażerów i udowodnić, że do opóźnienia doszło w wyniku sytuacji niezależnych od ich firmy. Osoby, które nie mają doświadczenia z procedurami lotniczymi, powinny poszukać pomocy fachowca.

Profesjonalne firmy, specjalizujące się w odszkodowaniach za opóźnienia lotów lotniczych, doskonale wiedzą, jak wygląda procedura, dokładnie znają przepisy dyrektywy unijnej i są w stanie błyskawicznie ocenić, czy ich Klientowi przysługuje rekompensata oraz jaka powinna być jej wysokość.

Dlaczego warto zwrócić się o pomoc do Odszkodowaniezaopoznienie.pl?

Pomagamy wszystkich pasażerom szybko i sprawnie odzyskać należne odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy. Przejmujemy wszystkie formalności i procedury oraz walczymy o należną rekompensatę dla naszego Klienta. Wystarczy wypełnić wniosek dostępny na stronie internetowej firmy, a nasz przedstawiciel przeanalizuje sprawę i poinformuje, czy odszkodowanie rzeczywiście się należy. Następnie prosimy o przesłanie dokumentów dotyczących lotu i zajmujemy się formalnościami potrzebnymi do wypłaty odszkodowania. Uzyskaną kwotę przelewamy bezpośrednio na numer bankowy Klienta. Rozpatrzenie wniosku jest całkowicie darmowe – pobieramy wyłącznie opłatę za wywalczone odszkodowanie (nasza prowizja to tylko 21% odzyskanej sumy). Nie pobieramy żadnych opłat za przegrane sprawy.